Introductie en portfolio begeleiden en ondersteunen
Introductie
Het vak begeleiden en ondersteunen krijg je tijdens leerjaar 2 en 3. Dit bestaat uit verschillende onderdelen die wel samen 1 geheel vormen.
Zie hieronder welke onderdelen er zijn. Je leert ook om de juiste bronnen te gebruiken om jouw kennis up to date te houden. Beoordeling: De docent van het vak maakt in de groepsmap bij het (sub) vak inlevermappen aan voor de portfolio onderdelen. Zij beoordeelt dit via deze inlevermappen. Je kunt het overzicht hieronder downloaden en de lijst laten aftekenen door de vakdocent. We raden je aan om alle opdrachten te bewaren, bij voorkeur in een e - portfolio in ITS. De vakdocent kan je hier informatie over geven. De docent van algemeen 2 in periode 10 stelt vast of de opdrachten allemaal zijn gemaakt en verwerkt het in Eduarte. Voor MZ 4 BOL tekent de docent van het onderdeel begeleiden en ondersteunen B de opdrachten af en verwerkt het in Eduarte |
Indeling vak begeleiden en ondersteunen
Begeleiden en ondersteunen algemeen 1
periode 5: Wat is begeleiden Visie op begeleiden en ondersteunen Begeleiden van groepen Leren - leren Eigen regie en zelfregie periode 10: Intervisie Dilemma's en actualiteit uit de praktijk Begeleiden rond social media begeleiden bij maatschappelijke participatie |
Begeleiden en ondersteunen A (VVT, specifieke doelgroepen)
inleiding op de VVT en specifieke doelgroepen Zorg en begeleiding in de VVT en bij specifieke doelgroepen oudere mens en multi morbiditeit leven met psychogeriatrische aandoeningen en begeleidingsmethodieken (Ouderen)mishandeling en huiselijk geweld Leven met diabetes Leven met aandoeningen aan de longen en luchtwegen leven met aandoeningen aan het bewegingsstelsel Leven met oncologische aandoeningen leven met aandoeningen aan het spijsverteringskanaal Voorlichting geven (bij BOL een apart onderdeel) |
Begeleiden en ondersteunen B (GGZ)
Kennismaken met de sector en de te begeleiden cliƫnten
Oplossingsgericht werken
Leven met ASS (autisme)
leven met angststoornissen
Versterken eigen kracht (empowerment)
Leven met depressie / manische depressiviteit
Leven met een verslaving
Persoonlijkheidsstoornissen
Psychoeducatie
Ervaringsdeskundigheid
Kwartiermaken
Leven met schizofrenie
|
Begeleiden en ondersteunen C (GZ)
Kennismaken met de sector en de doelgroep Niveaus verstandelijke beperking Dagbesteding en werk (vanaf 2020 naar activiteiten) Woonvormen gehandicaptenzorg Moeilijk verstaanbaar gedrag Meervoudige beperking Methodieken in de gehandicaptenzorg |
Begeleiden algemeen 2
Wetgeving en financieren Casussen rond complexe zorgvragers (klinisch redeneren) Omgaan met rouw en verlies Diversiteit Verdieping moeilijk verstaanbaar gedrag |
Zorg en technologie
Bij BOL een apart onderdeel, Bij BBL een onderdeel in leerjaar 3 bij Begeleiden en ondersteunen 2 BBL: je kunt hier kiezen: Ontdek technologie voor en tegens van technologie Technologie bespreekbaar maken Meer dan zorg zoek de samenwerking Wees een voorbeeld |
Voorlichting advies en preventie (voor VIG)
Inleiding voorlichting en advies Gezondheid en gedrag Planmatige aanpak |
Portfolio uitleg en eisen
Portfolio Verzorgende IG - BOL en BBL
|
![]() |
portfolio 1 .png
klik op deze link om te vergroten, printen of op te slaan. |
Portfolio
MZ begeleider gehandicapten zorg BOL en BBL MZ persoonlijk begeleider BBL |
![]() |
portfolio 2.png klik op deze link om te vergroten, printen of op te slaan. |
Portfolio
MZ begeleider specifieke doelgroepen BOL en BBL MZ persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen BBL |
![]() |
portfolio 3 .png klik op deze link om te vergroten, printen of op te slaan. |
Portfolio MZ Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg en specifieke doelgroepen BOL
|
![]() |
portfolio 4 .png
klik op deze link om te vergroten, printen of op te slaan. |