Wat is begeleiden?
Lesdoelen
|
Bij dit thema wordt de opdracht overwicht tonen/ regelend optreden / eigen begeleidingsstijl uitgelegd. Zie de planner voor de opdracht en de inleverlink. Je kunt tijdens deze periode je vragen over de opdracht stellen aan de docent.
In week 9 lever je deze opdracht in via de link.
BOL 3
BOL 4 EN BBL
|
|
---|---|
Theorie (kijk ook bij achtergrondinformatie voor materiaal)
|
|
Boek: werken aan kwaliteit van bestaan:
Deel boek Angerenstein over begeleidingsstijlen |
|
Doen
|
|
onderzoek jouw visie en die van de instelling:
Zoek op wat er in de visie van jouw instelling staat over hoe je als professional omgaat met de cliënten. Wat zie je daarvan terug in de praktijk? Wat vind jezelf het belangrijkst in het contact met de cliënten? Hoe zou je je eigen visie in maximaal 3 zinnen omschrijven? Benoem voorbeelden hoe je dat laat zien.
|
empowerment:
Kijk naar dit filmpje en benoem wat dit bij je oproept. Wat betekent dit voor jouw rol als begeleider? Wat raakt jou? TED X Clarissa Silva |
vergelijk met elkaar:
Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten van de visie kwaliteit van bestaan en positieve gezondheid? Wat is de meerwaarde van kennis over deze 2 methodieken om naar ondersteunen van mensen te kijken |
|
Achtergrondinformatie
thema beroepscode
|
kwaliteit van bestaan vanuit cliënten gehandicaptenzorg (filmpje)
|
wat is empowerment?
|
kwaliteit van bestaan vanuit cliënten ouderenzorg (filmpje)
|
mijn positieve gezondheid
|
kwaliteit van bestaan vanuit cliënten GGZ (filmpje)
|
Teachers only
Klik hier voor docenteninformatie