Wat is begeleiden?

Lesdoelen

  • Je benoemt de essentie van de begrippen begeleiden en ondersteunen
  • Je beschrijft het doel van begeleiden en ondersteunen voor de mensen met wie je werkt.
  • Je kent de verschillende visies op begeleiden en ondersteunen
  • Je benoemt de meerwaarde van kennis over "kwaliteit van bestaan" en "positieve gezondheid"
  • Je kunt de visie van je eigen instelling vergelijken met de uitgangspunten van kwaliteit van bestaan en positieve gezondheid 
  • Je benoemt je eigen visie op ondersteunen van mensen en geeft hier voorbeelden van
  • Je benoemt wat een professionele   beroepshouding is en hoe je iemand vanuit een professionele beroepshouding bejegent.
  • Je herkent diversiteit en benoemt het diversiteit beleid van jouw werk (veld)
  • Je onderzoekt hoe de maatschappij aankijkt tegen jouw cliënt groep en benoemt wat het effect is voor deze mensen
  • Je beschrijft het begrip empowerment en kunt hier voorbeelden uit de beroepspraktijk aan koppelen
  • je benoemt wat het kan betekenen voor iemand om hulp te vragen of afhankelijk te zijn van anderen
  • Je herkent de verschillende indelingen van begeleidingsstijlen
  • Je beschrijft het begrip coaching
  • Je benoemt wanneer je een bepaalde begeleidingsstijl kunt inzetten.
  • Je onderzoekt je eigen (huidige) begeleidingsstijl.


Bij dit thema wordt de opdracht  overwicht tonen/ regelend optreden / eigen begeleidingsstijl uitgelegd. Zie de planner voor de opdracht en de inleverlink. Je kunt tijdens deze periode je vragen over de opdracht stellen aan de docent.

In week 9 lever je deze opdracht in via de link.


BOL 3



Theorie
Boek: kwaliteit van bestaan:

  • Hoofdstuk 1 werken aan kwaliteit van bestaan
  • Hoofdstuk 2 ondersteunen is een vak
Zorgpad
Beroepsgerichte basis 3 VZ/MZ Begeleiden in de zorg
Basis 3 VZ/MZCommunicatie in de (Maatschappelijke) Zorg.


Doen 
Maak in overleg met de docent
Beroepsgerichte basis 3 VZ/MZ→ Begeleiden in de zorg
Leerpad 3: Begeleiden bij praktische zaken
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: Begeleiden bij praktische zaken
Casus: Een zorgvrager begeleiden bij praktische zaken
Afronding (verdieping)
Praktijksituatie: Praktisch begeleiden bij huishouden en zorg
Praktijksituatie: Een groep begeleiden bij praktische zaken


Leerpad 4: Naastbetrokkenen begeleiden
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: Naastbetrokkenen begeleiden
Casus: Naastbetrokkenen begeleiden in de praktijk
Afronding (verdieping)
Praktijksituatie: Naastbetrokkenen begeleiden bij overbelasting
Praktijkfragmenten: Naastbetrokkenen en vrijwilligers begeleiden


Leerpad 5: Begeleiden op maatschappelijk gebied
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: Begeleiden: maatschappelijk gebied
Praktijksituatie: Een zorgvrager begeleiden in de maatschappij
Afronding (verdieping)
Praktijkfragmenten: Een zorgvrager begeleiden bij een activiteit
Praktijkfragmenten: Begeleiden bij maatschappelijke activiteiten


Leerpad 6: Begeleiden bij de verwerking van ziekte, beperking of behandeling.
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: begeleiden: verwerking ziekte en behandeling
Casus: begeleiden bij verlies
Afronding (verdieping)
Praktijksituatie: Een slechtnieuwsgesprek voeren
Praktijksituatie: Begeleidend gesprek bij verwerken emoties


Leerpad 7: Ondersteunen bij emotionele problemen
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: ondersteunen bij emotionele problemen
Praktijkfragmenten: Emoties en emotionele problemen
Afronding (verdieping)
Praktijkfragmenten: begeleiden bij emotionele problemen
Praktijkfragmenten: vaardigheden bij emotionele problemen


Hoofdstuk 11: Aandachtspunten bij de branches
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: Aandachtspunten voor de branches
Afronding (verdieping)
Praktijkfragmenten: aandachtspunten begeleiden in de branches
Praktijkfragmenten: begeleidingsplan maken voor de branches

Basis 3 VZ/MZ→ Communicatie in de (Maatschappelijke) Zorg.
Leerpad 3: Beroepshouding
Verwerking (herhaling)
Opdracht met score: beroepshouding
Open vragen: Gelijkwaardigheid: opdracht met video
Afronding (verdieping)
Praktijkfragmenten: beroepshouding in de praktijk



BOL 4 EN BBL



Theorie (kijk ook bij achtergrondinformatie voor materiaal)
Boek: werken aan kwaliteit van bestaan:


  • Hoofdstuk 1 werken aan kwaliteit van bestaan
  • Hoofdstuk 2 ondersteunen is een vak



Deel boek Angerenstein over begeleidingsstijlen
Doen 
onderzoek jouw visie en die van de instelling: 

Zoek op wat er in de visie van jouw instelling staat over hoe je als professional omgaat met de cliënten.
Wat zie je daarvan terug in de praktijk? Wat vind jezelf het belangrijkst in het contact met de cliënten?
Hoe zou je je eigen visie in maximaal 3 zinnen omschrijven? Benoem voorbeelden hoe je dat laat zien.

empowerment: 

Kijk naar dit filmpje en benoem wat dit bij je oproept. Wat betekent dit voor jouw rol als begeleider?
Wat raakt jou?

TED X Clarissa Silva


vergelijk met elkaar:

Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten van de visie kwaliteit van bestaan en positieve gezondheid?

Wat is de meerwaarde van kennis over deze 2 methodieken om naar ondersteunen van mensen te kijken 



Achtergrondinformatie

thema beroepscode 

kwaliteit van bestaan vanuit cliënten gehandicaptenzorg (filmpje)
wat is empowerment?

kwaliteit van bestaan vanuit cliënten ouderenzorg (filmpje)
mijn positieve gezondheid 

kwaliteit van bestaan vanuit cliënten GGZ (filmpje)


Teachers only

Klik hier voor docenteninformatie











































Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl