advies en preventie BBL

Lesdoelen


Lesdoelen:
  • Je kunt de kenmerken en het doel van voorlichting, advies en instructie beschrijven
  • Je kunt vier redenen noemen waarom preventie belangrijk is en deze uitleggen.
  • Je kunt verschillende preventieniveaus onderscheiden en je weet op welke doelgroep deze niveaus zich richten
  • Je kunt uitleggen wat de relatie is tussen voorlichting en de wet WGBO
  • Je ben in staat lichamelijke, geestelijke en sociale reacties van de zorgvrager op zijn gezondheidsproblemen te signaleren
  • Je kunt bij het geven van voorlichting en advies rekening houden met factoren die van invloed zijn op de gezondheid en het gedrag van mensen
  • Je kunt door het geven van voorlichting en advies zorgvragers stimuleren tot gedrag dat hun zelfredzaamheid, eigen kracht en gezondheid te goede komt
  • Je kunt bij het geven van voorlichting en advies gericht op preventie  een planmatige aanpak hanteren.
Deze lessen worden gevolgd door MZ en VIG. Bij VIG is het een examen onderdeel, bij de MZ niet. In de praktijk geeft een (persoonlijk) begeleider wel vaak, voorlichting, advies en instructie, daarom is het opgenomen in het lesprogramma.



BBL


lesmateriaal voor dit thema: zie hiernaast en bij de links naar de websites: 

Bij het geven van voorlichting, advies en preventie is je uitgangspunt de visie van positieve gezondheid en het stimuleren van de eigen regie van cliƫnten.
thema-282-voorlichting-advies-en-instructie-geven.pdf


Doen: VIG digibib opdracht (vanaf cohort 2020)

Bij dit thema hoor de formatieve toets: digibib opdracht geeft adviseert en instrueert over preventie 


Hulp nodig voor de theorie? Via jouw consortium account kun je de theorie leren via de leermodule voorlichting advies en instructie 


Studenten van cohort 2018 en 2019 hebben nog een andere digib opdracht! 
Digibib opdracht bestaat uit 3 rondes:

Verkennen ( doe opdracht V3 in de praktijk, maak een verslag hierover)
Oefenen ( doe opdracht O1 in de praktijk, voeg het voorlichtingsplan toe)
Toepassen ( doe opdracht T1 in de praktijk, maak een kort verslag van wat je geleerd hebt)
Bij toepassen is het handig om de eisen van het examen ernaast te leggen. (Wat wordt daar van je verwacht? kun je dat al, wat moet je nog leren)

Inleveren van deze opdracht MET feedback formulieren. Alleen een handtekening is niet genoeg. Jouw werkbegeleider beschrijft wat jouw vaardigheden zijn en wat je nog kunt leren. Je voegt de hierboven genoemde verslagen en plannen toe.

De docent kijkt of aan de hand van wat is ingeleverd: is het zichtbaar dat je voor dit examen onderdeel zou kunnen slagen?



Achtergrondinformatie

Voorlichting op Zorg Voor Beter.nl
Voorlichting op Kennispleingehandicaptensector.nl




Teachers only

Klik hier voor docenteninformatie











































Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl