CanMEDS-rollen





Wat zijn Canmeds rollen?

De beginnend beroepsbeoefenaar vervult binnen haar werkzaamheden verschillende rollen, gebaseerd op de systematiek van de CanMEDS (Canadian Medical Education Directions for Specialists)*. 
De CanMEDS-systematiek wordt gebruikt om verschillende rollen van zorgprofessionals te beschrijven. 
Het bestaat uit één centrale rol (de Zorgverlener) en zes rollen die daarmee samenhangen.

Vanaf cohort 2020 zijn de Canmedsrollen opgenomen in het kwalificatiedossier van de VIG en verbonden aan de werkprocessen. Wil je zien hoe?



Hoe leer je over CanMEDS rollen?

Bij de opleiding VIG leer je gedurende je opleiding op verschillende manieren wat de CanMEDS rollen zijn en op welke wijze je vanuit de rollen leert werken in de beroepspraktijk. Bij SLB leer je wat iedere rol betekent en tijdens de lessen leer je om de koppeling te maken van de verschillende rollen naar situaties die je in de praktijk tegenkomt. Aan het einde van jouw opleiding kun jij kritisch kijken naar jouw eigen rollen en reflecteren waar je goed in ben en wat je nog kan leren in jouw verdere ontwikkeling’.

Alhoewel alle rollen bij elk vak en aspect van jouw beroep horen leggen we toch in verschillende vakken een accent zoals je hieronder ziet:

Leerjaar 1

Communicatie algemeen
Communicator
Communicatie verdieping
Communicator en organisator
Ontwikkelingspsychologie

Methodisch handelen
Samenwerkingspartner , zorgverlener en organisator
Begeleiden bij ADL
Zorgverlener
Gezondheidsbevorderaar
Activiteiten

Anatomie / Pathologie

Verpleegtechnisch handelen ( inclusief skills)
Gezondheidsbevorderaar
Zorgverlener
Communicator
Studieloopbaan begeleiding
Introductie canmedsrollen
Reflecteren tijdens gesprekken op de rollen
Introductie canmedsrollen in de beroepspraktijk herkennen




Doelen leerjaar 1:

  • Je kunt de verschillende rollen opnoemen.
  • Je benoemt wat er bij de verschillende rollen van je verwacht wordt in de beroepspraktijk
  • Je kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Zorgverlener
  • Je kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Communicator
  • Je kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Gezondheidsbevorderaar.

Doelen leerjaar 2:

  • Je  kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Gezondheidsbevorderaar.
  • Je  kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Organisator
  • Je  kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Samenwerkingspartner
  • Je kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Communicator
  • Je kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol Zorgverlener
  • Je vraagt feedback aan collega's op de werkvloer op jouw handelen vanuit de rollen. 
  • Je oefent met het reflecteren op de rollen aan de  hand van (eenvoudige) praktijksituaties
  • Je benoemt in de lessen welke rol hoort bij de lesstof 

Doelen leerjaar 3:


  • Je  kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol als Reflectieve EBP professional
  • Je  kunt voorbeelden noemen van situaties waarin je handelt vanuit je rol als Professional en kwaliteitsbevorderaar 
  • Je werkt vanuit de verschillende rollen in de beroepspraktijk en schakelt tussen de rollen
  • Je reflecteert vanuit de verschillende rollen op je eigen handelen in complexe beroepssituaties
  • Je geeft feedback aan collega's vanuit de verschillende rollen 
  • Je legt het belang van werken met de Canmedsrollen uit aan derden.








Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl