Ondersteunen bij uitscheiding

Basiskennis
Voorbereiding:
Methodisch werken
  • Je legt uit wat we verstaan onder uitscheiding (2).
  • Je benoemt welke hygiënische maatregelen je neemt rondom uitscheiding (1).
  • Je legt uit hoe je uitscheidingsproducten observeert en afwijkingen signaleert (2).
  • Je benoemt welke disciplines betrokken zijn bij coördinatie en evaluatie rondom uitscheiding (1).
Ondersteunen bij urineren en defeceren
  • Je legt uit hoe je de zorgvrager kunt helpen bij de toiletgang (2).
  • Je benoemt verschillende hulpmiddelen bij de toiletgang (1).
  • Je beschrijft de observatiepunten bij urinelozing en observatiepunten van urine (1).
  • Je beschrijft observatiepunten van ontlasting (1).
  • Je legt uit hoe je de uitscheiding op natuurlijke wijze kunt bevorderen (2).
  • Je verklaart wanneer een microklysma gebruikt wordt (2).
Incontinentie
  • Je beschrijft de verschillende vormen van incontinentie en de oorzaken en gevolgen ervan (1).
  • Je legt uit hoe je incontinentieproblemen op respectvolle wijze bespreekbaar maakt (2).
  • Je benoemt verschillende behandelingsvormen bij incontinentie (1).
  • Je beschrijft oorzaken van incontinentie van ontlasting (1).
  • Je beschrijft verschillende maatregelen bij een zorgvrager met diarree (1).
  • Je beschrijft aandachtspunten bij de verzorging van een incontinente zorgvrager (1).
  • Je legt uit hoe je een zorgvrager met een verblijfskatheter verzorgt (1).
Sputum opgeven, braken, menstrueren, transpireren
  • Je benoemt waarop je sputum observeert en welke afwijkingen je hieraan signaleert (1).
  • Je benoemt verschillende oorzaken en manieren van braken (1).
  • Je legt uit welke maatregelen je kunt nemen om complicaties bij braken te voorkomen (2).
  • Je legt uit hoe je kunt observeren wanneer een zorgvrager gaat braken (2).
  • Je benoemt waarop je braaksel observeert en welke afwijkingen je hieraan signaleert (1).
  • Je legt uit hoe je om kunt gaan met eigen gevoelens van misselijkheid of walging bij uitscheiding van de zorgvrager (2).
  • Je benoemt de verschillende afwijkingen rondom de menstruatie (1).
Aandachtspunten voor de branches
  • Je beschrijft de aandachtspunten rondom hulp bij de uitscheiding bij oudere zorgvragers, bij zorgvragers met een verstandelijke beperking, bij zorgvragers in de psychiatrie en bij pasgeborenen.
Tijdens de les:
  • Je ondersteunt de zorgvrager bij uitscheiding van urine en ontlasting en incontinentie en neemt bij veranderingen de juiste maatregelen (3).
  • Je geeft de zorgvrager voorlichting over de verschillende incontinentiematerialen (3).
  • Je geeft de zorgvrager voorlichting over de risico's van een verblijfskatheter (3).
  • Je biedt hulp bij het opgeven van sputum, bij braken, menstrueren en hevig transpireren en neemt bij veranderingen de juiste maatregelen (3).
  • Je motiveert de zorgvrager en naastbetrokkenen doelbewust tot haalbare activiteiten (3).
  • Je gaat zorgvuldig om met de eigenheid en de privacy van de zorgvrager en naastbetrokkenen (3).
  • Je stemt de zorg voor de uitscheiding af op de verschillende doelgroepen (3).


BOL

Theorie
ZORGPAD
Opleiding: MBO (KD2020) VZ niv 3
Collectie: Zorg algemeen 3 VZ

Thema: Persoonlijke zorg
Leerpad 5: Uitscheiding
  • Introductie
  • Methodisch werken
  • Ondersteunen bij urineren en defeceren
  • Incontinentie
  • Sputum, braken, menstruatie, transpiratie
  • Aandachtspunten voor de branches
Bekijk
Stappenplan Ondersteek of urinaal geven
Stappenplan Incontinentiemateriaal
Stappenplan Condoomkatheter aanbrengen
Stappenplan Verblijfskatheter verzorgen
Stappenplan Helpen bij sputum opgeven
Stappenplan Helpen bij braken
Stappenplan Helpen bij menstruatie


Opdracht
Basiskennis (herhaling)
Thema: Persoonlijke zorg
Leerpad 5: Uitscheiding
Afronding (verdieping)
Thema: Persoonlijke zorg
Leerpad 5: Uitscheiding


BBL


VIG
Boek: Persoonlijke basiszorg 1
Module 3: Hulp bieden bij uitscheiding
  • Oriëntatie
  • Uitscheidingsstelsel
  • Urine
  • Feces
  • Transpiratie, menstruatie, sputum en braaksel
MZ
Boek: Persoonlijke verzorging MZ
Thema 4: Ondersteuning bij uitscheiding
  • Introductie
  • Uitscheidingstelsel
  • Uitscheidingsorganen
  • Aandachtspunten



Opdracht
Basiskennis (Herhaling)
Maak de onderstaande opdrachten uit eDition:
VIG
Module 3: Hulp bieden bij uitscheiding
  • Oriëntatie
  • Uitscheidingsstelsel
  • Urine
  • Feces
  • Transpiratie, menstruatie, sputum en braaksel
Kennistoets B1-K1-W4 Helpen bij uitscheiding (onderdeel toets ADL 2)

MZ
Thema 4: Ondersteuning bij uitscheiding
  • Uitscheidingstelsel (onderdeel toets ADL 2)
  • Urine (onderdeel toets ADL 2)
  • Feces (onderdeel toets ADL 2)
  • Transpiratie, sputum, braken en menstruatie (onderdeel toets ADL 2)
  • Test je kennis over ondersteuning bij uitscheiding (onderdeel toets ADL 2)
Afronding (verdieping)
Maak de onderstaande opdrachten uit eDition:
VIG
Module 3: Hulp bieden bij uitscheiding
  • Praktijksituatie
  • Zelftoets
  • Exit ticket

MZ
Thema 4: Ondersteuning bij uitscheiding
  • Praktijksituaties
  • Themaopdrachten

VIG en MZ


Achtergrondinformatie



Teachers only

Klik hier voor docenteninformatie











































Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl