Ondersteunen bij uitscheiding
Basiskennis
Voorbereiding:
Methodisch werken
- Je legt uit wat we verstaan onder uitscheiding (2).
- Je benoemt welke hygiënische maatregelen je neemt rondom uitscheiding (1).
- Je legt uit hoe je uitscheidingsproducten observeert en afwijkingen signaleert (2).
- Je benoemt welke disciplines betrokken zijn bij coördinatie en evaluatie rondom uitscheiding (1).
Ondersteunen bij urineren en defeceren
- Je legt uit hoe je de zorgvrager kunt helpen bij de toiletgang (2).
- Je benoemt verschillende hulpmiddelen bij de toiletgang (1).
- Je beschrijft de observatiepunten bij urinelozing en observatiepunten van urine (1).
- Je beschrijft observatiepunten van ontlasting (1).
- Je legt uit hoe je de uitscheiding op natuurlijke wijze kunt bevorderen (2).
- Je verklaart wanneer een microklysma gebruikt wordt (2).
Incontinentie
- Je beschrijft de verschillende vormen van incontinentie en de oorzaken en gevolgen ervan (1).
- Je legt uit hoe je incontinentieproblemen op respectvolle wijze bespreekbaar maakt (2).
- Je benoemt verschillende behandelingsvormen bij incontinentie (1).
- Je beschrijft oorzaken van incontinentie van ontlasting (1).
- Je beschrijft verschillende maatregelen bij een zorgvrager met diarree (1).
- Je beschrijft aandachtspunten bij de verzorging van een incontinente zorgvrager (1).
- Je legt uit hoe je een zorgvrager met een verblijfskatheter verzorgt (1).
Sputum opgeven, braken, menstrueren, transpireren
- Je benoemt waarop je sputum observeert en welke afwijkingen je hieraan signaleert (1).
- Je benoemt verschillende oorzaken en manieren van braken (1).
- Je legt uit welke maatregelen je kunt nemen om complicaties bij braken te voorkomen (2).
- Je legt uit hoe je kunt observeren wanneer een zorgvrager gaat braken (2).
- Je benoemt waarop je braaksel observeert en welke afwijkingen je hieraan signaleert (1).
- Je legt uit hoe je om kunt gaan met eigen gevoelens van misselijkheid of walging bij uitscheiding van de zorgvrager (2).
- Je benoemt de verschillende afwijkingen rondom de menstruatie (1).
Aandachtspunten voor de branches
- Je beschrijft de aandachtspunten rondom hulp bij de uitscheiding bij oudere zorgvragers, bij zorgvragers met een verstandelijke beperking, bij zorgvragers in de psychiatrie en bij pasgeborenen.
Tijdens de les:
- Je ondersteunt de zorgvrager bij uitscheiding van urine en ontlasting en incontinentie en neemt bij veranderingen de juiste maatregelen (3).
- Je geeft de zorgvrager voorlichting over de verschillende incontinentiematerialen (3).
- Je geeft de zorgvrager voorlichting over de risico's van een verblijfskatheter (3).
- Je biedt hulp bij het opgeven van sputum, bij braken, menstrueren en hevig transpireren en neemt bij veranderingen de juiste maatregelen (3).
- Je motiveert de zorgvrager en naastbetrokkenen doelbewust tot haalbare activiteiten (3).
- Je gaat zorgvuldig om met de eigenheid en de privacy van de zorgvrager en naastbetrokkenen (3).
- Je stemt de zorg voor de uitscheiding af op de verschillende doelgroepen (3).
|
BOL
BBL
|
VIG
Boek: Persoonlijke basiszorg 1
Module 3: Hulp bieden bij uitscheiding
- Oriëntatie
- Uitscheidingsstelsel
- Urine
- Feces
- Transpiratie, menstruatie, sputum en braaksel
MZ
Boek: Persoonlijke verzorging MZ
Thema 4: Ondersteuning bij uitscheiding
- Introductie
- Uitscheidingstelsel
- Uitscheidingsorganen
- Aandachtspunten
|
|
Opdracht
|
Basiskennis (Herhaling)
Maak de onderstaande opdrachten uit eDition:
VIG
Module 3: Hulp bieden bij uitscheiding
- Oriëntatie
- Uitscheidingsstelsel
- Urine
- Feces
- Transpiratie, menstruatie, sputum en braaksel
Kennistoets B1-K1-W4 Helpen bij uitscheiding (onderdeel toets ADL 2)
MZ
Thema 4: Ondersteuning bij uitscheiding
- Uitscheidingstelsel (onderdeel toets ADL 2)
- Urine (onderdeel toets ADL 2)
- Feces (onderdeel toets ADL 2)
- Transpiratie, sputum, braken en menstruatie (onderdeel toets ADL 2)
- Test je kennis over ondersteuning bij uitscheiding (onderdeel toets ADL 2)
|
Afronding (verdieping) Maak de onderstaande opdrachten uit eDition: VIG
Module 3: Hulp bieden bij uitscheiding
- Praktijksituatie
- Zelftoets
- Exit ticket
MZ
Thema 4: Ondersteuning bij uitscheiding
- Praktijksituaties
- Themaopdrachten
VIG en MZ
|
Achtergrondinformatie
Teachers only
Klik hier voor docenteninformatie
Naar boven