Beroepspraktijkvorming (BPV)

jaarrooster Da Vinci College

jaarrooster schooljaar 2024 - 2025 met blok en week indeling, vakanties 

jaarrooster Da Vinci College schooljaar 2024 - 2025.pdf

BPV handboek schooljaar 2024

Handboek BPV sector gezondheidszorg en Welzijn

  

BPV_handboek_2024_def.pdf

Dit is het BPV handboek voor de opleiding. Hierin vind je alles rondom de voorbereiding van de BPV en alle informatie voor als je op de BPV bent.
Jouw LOB-er helpt jou met de voorbereiding van de BPV (BOL)

Dit BPV handboek is gericht op de BOL opleiding. Sommige zaken zijn niet relevant voor de BBL opleiding. Je LOB docent zal je hierover informeren.


BOL

Stageplaats kiezen (BOL)
instructievideo voor het kiezen van een stageplaats  instructie video kiezen in OnStage
studentenhandleiding Onstage  Studenten Handleiding 



BPV leerjaar 1 (BOL)
Voordat je op stage gaat krijg je lessen "Voorbereiding BPV".
Daarin krijg je alle informatie op goed voorbereid aan de slag te gaan.





BBL

Informatie en formulieren BBL (in plaats van handboek BPV) 


BPV begeleiding en BPV beoordelingen


Tijdens de BPV ontwikkel je je tot beginnend beroepsbeoefenaar. In onze visie op leren zijn praktijk en theorie onlosmakelijk aan elkaar verbonden.  We leiden je samen op (zie https://www.davinci.nl/over-ons om meer te lezen over onze uitgangspunten). Daarom zijn er verschillende mensen betrokken die samen met jou je ontwikkeling volgen, evalueren en beoordelen.

Wie is er betrokken:

Natuurlijk ben jij zelf betrokken. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leerproces.

De werkbegeleider (of praktijkbegeleider) begeleidt jou direct op de werkvloer. Zij is het eerste aanspreekpunt en observeert, instrueert en evalueert met jou je leerproces.

Je werkbegeleider is de professional op de werkvloer en begeleidt je op de inhoud van het beroep waarvoor je opgeleid wordt.

De werkbegeleider doet een direct beroep op jouw zelfsturend leervermogen en verantwoordelijkheid. Daarnaast draagt de werkbegeleider zorg voor een veilig leerklimaat.

De BPV-docent begeleidt jou tijdens de BPV-periode en monitort je leerproces. Tijdens contactmomenten tussen jou, je werkbegeleider en de BPV-docent heeft de BPV-docent de rol van gespreksleider. Je BPV-docent coacht jou in het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces. Bij de BBL is de BPV-docent ook je SLB docent. (zie bijlage brief voorstellen BPV docent)

Vanaf  cohort 2022 starten we met Leerplangesprekken. Dit is een combinatie van je voortgangsgesprek met je SLB -er en van de BPV gesprekken in en met de praktijk. Hoe dit vorm krijgt bespreken we in overleg met de instelling waar je werkt. 

klik hier om het te downloaden 

leerplan gesprek .jpg

Binnen sommige organisaties is er een onderscheid gemaakt tussen de rol van de werkbegeleider en de opleidingscoördinator/praktijkopleider met betrekking tot bijvoorbeeld het voeren van een gesprek en/of het aftekenen van je opdrachten.

Het  BPV gesprek  heeft als doel om samen de voortgang te bespreken van de opleiding. Je bereid het gesprek voor door het gespreksformulier BPV *in te vullen. Allereerst je zelf de zelfscan in. Daarnaast vult de werkbegeleider het formulier ook in.  Daarna bespreken jullie dit samen en wordt feedback gegeven. Dit wordt verwerkt op 1 van de formulieren. Tijdens het gesprek bespreken we het formulier en vullen we gezamenlijk het beoordelingsdeel in.  Verder kunnen alle vragen en zaken rondom de opleiding met elkaar besproken worden

Tijdens de opleiding word je in de BPV beoordeeld. Deze beoordeling vindt in jouw opleiding 4 keer plaats. Het resultaat is onderdeel van het formatieve toetsplan. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

Voor elke beoordeling wordt gebruik gemaakt van het beoordelingsformulier.

  • De beoordeling (onvoldoende/voldoende/goed) is gericht op het beroep (kennis, vaardigheid) en goed werknemerschap (waaronder verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, aanwezigheid).
  • De beoordeling is afgestemd op het niveau en het leerjaar van de opleiding.
  • Een beoordeling van de voorgaande BPV-periode moet minimaal voldoende zijn voordat je examen mag doen.
  • Bij het behalen van een onvoldoende ontvang je een negatief studieadvies. Een onvoldoende beoordeling wordt tevens gegeven op het moment dat je je BPV-periode zelf stopt of gestopt wordt door de BPV-plaats.
  • Indien je in de opleiding twee keer een onvoldoende beoordeling krijgt, volgt een bindend negatief studieadvies.

De beoordeling  is in periode 4, 6, 8 en 10 *.  Dus 1 keer in leerjaar 1, 2 keer in leerjaar 2 en 1 keer in leerjaar 3.  We zijn niet altijd in de gelegenheid om hier bij aanwezig te zijn. Als wij er niet bij aanwezig zijn dan kun je samen deze beoordeling invullen. Je  geeft het formulier dan aan de SLB –er en deze zorgt voor handtekening en verwerking. Mocht er een reden zijn om WEL aanwezig te zijn  laat het ons dan weten.

*De periodes zijn bij benadering. In verband met de planning van bezoeken wijken we soms af van de periodes.

*Heeft het bedrijf zelf een beoordelingssystematiek dan kunnen we waar mogelijk aansluiten.

Een BPV (beoordelings-) gesprek bereid je voor door het  onderdeel zelfscan van het beoordelingsformulier BPV in te vullen  in te vullen en je leerdoelen en planning te updaten. Dit stuur je vijf werkdagen voorafgaand aan het gesprek naar je werkbegeleider en je BPV-docent.

 Van elk BPV gesprek wordt een verslag gemaakt in On Stage.

Introductiegesprek  in de BPV (start opleiding)



Introductiegesprek

In het introductiegesprek wordt besproken wat je (persoonlijke) leerdoelen zijn en hoe je initiatief neemt in je leerproces. Dit gesprek voer je met je werkbegeleider. We adviseren om bij de start van de opleiding een introductiegesprek te voeren en het resultaat te verwerken in je studieloopbaandossier.

 Gesprek - leidraad introductiegesprek

Persoonlijke leerdoelen en plan van aanpak
  • Wat zijn je persoonlijke leerdoelen voor deze periode?
  • Wat is je plan van aanpak/planning (PAP)?
  • Aan welke opdrachten werk je deze periode?
Ontwikkelen van kennis en vaardigheden
  • Waarin ga je je verdiepen deze periode?
  • Welke vaardigheden ga/kun je oefenen deze periode?
  • Wie heb je daarvoor nodig?
Verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces
  • Welke (werk)afspraken maak je?
  • Hoe neem je initiatief om je eigen leerproces bespreekbaar te maken?
  • Hoe vraag en geef je actief feedback?
  • Welke wederzijdse verwachtingen zijn er?
  • Hoe betrek jij je werkbegeleider in jouw leerproces?
Goed werknemerschap
  • Wat betekent voor jou goed werknemerschap?
  • Hoe laat jij dit zien?
Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt  door de student.
Iedere betrokkene wordt door de student op de hoogte gesteld van de inhoud van dit verslag.


 

formulieren BPV BBL

Beoordelingsformulier BPV  Beoordelingsformulier BBL vanaf 2019.docx



Digibib opdrachten  Vanaf leerjaar 1 kop je een account voor Digibib, daar staan dan alle opdrachten
van jouw opleiding in die je in de praktijk gaat oefenen.

Bij de verschillende vakken krijg je uitgelegd wanneer je een Digib opdracht moet gaan uitvoeren in de praktijk.
Een werkbegeleider kan ook een eigen account aanvragen bij Consortium.


Teachers Only

Docentmateriaal


Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl