Module 1 Voert zorg-/begeleidingstaken uit
Wat is het?
module 1
|
werkproces C1- K1 - W1 kerntaak C1 - K1 Bieden van zorg en ondersteuning (deels) |
werkproces in kwalificatie - B1 - K1 W4
|
Omschrijving uit het MBO -certificaat De beginnend beroepsbeoefenaar voert de in het plan beschreven activiteiten uit. Ze zorgt ervoor dat de zorgvragers en het sociale netwerk zoveel mogelijk zelf kunnen doen en vult waar nodig aan. Zij ondersteunt de zorgvragers bij het voeren van de regie bij wonen en stimuleert of activeert waar nodig. Zij helpt bij praktische zaken, ontwikkelen van vaardigheden, het realiseren van een passende dag invulling of dagbesteding en het opbouwen en onderhouden van een sociaal netwerk.
De beginnend beroepsbeoefenaar ondersteunt de zorgvragers bij persoonlijke verzorging, activiteiten van het dagelijks leven, opname van voeding en vocht, uitscheiding, uiterlijke verzorging, mobiliteit en waak- en slaapritme. Ze houdt het welbevinden van de zorgvragers in de gaten en voorkomt zoveel mogelijk complicaties en ongemakken. Ze betrekt het sociale netwerk bij de begeleiding van de zorgvragers. Ze let op overbelasting van de zorgvragers en het sociale netwerk en bespreekt zo nodig een andere taakverdeling. Ze biedt in voorkomende gevallen palliatieve en terminale ondersteuning. Indien nodig past ze in overleg het gebruik van technologische hulpmiddelen toe. |
Resultaat
De activiteiten zijn volgens plan en met inachtneming van wet- en regelgeving uitgevoerd. |
Thema's
De volgende thema's horen bij deze module:
- Ondersteuning bij persoonlijke verzorging, wonen en huishouden
- Eigen regie
- Begeleiden bij dagbesteding
- Begeleiden in de zorg
- Begeleiden van groepen
- Kennis van de doelgroepen
- Kennis van anatomie en pathologie
- Begeleiden in bijzondere situaties (eerste hulp verlenen, palliatieve terminale zorg, de laatste levensfase
week
|
wat ga je doen:
|
week 1
|
|
In de les
|
Deze week wordt uitgelegd wat de inhoud is van de module. De docent helpt je om te werken met het lesmateriaal.
Je werkt met behulp van de theorie opdrachten van traject de lesstof zelfstandig door. De docent gaat in de les met behulp van praktijksituaties aan de slag met het reflecteren op de theorie. |
Week 2
|
|
voorbereiden
|
Ondersteunen bij de persoonlijke lichamelijke verzorging
Hygiënisch en ergonomisch verantwoord werken Zorg voor de bedden https://www.blijfinzetbaar.nl/e-learning-module-zelfredzaamheidsradar/ doe deze e learning eigen regie en samen regie |
week 2 in de les
|
Algemeen:
uitleg over de canmedsrollen uitleg over de digib opdracht en GO voor examen Thema eigen regie: Onderwijsleergesprek over wat is eigen regie? Hoe kun je de eigen regie stimuleren. Wat is de visie van jouw instelling? Thema kennis van de doelgroepen: uitleg over de opdracht kennis van de doelgroepen maak in tweetallen een minipresentatie over een clientgroep die voorkomt in jouw instelling. Overleg met jouw werkbegeleider welke clientgroep je gaat doen. Gebruik deze werkwijzer voor de minipresentatie: opdracht minipresentatie doelgroepen.docx De docent geeft aan wie wanneer aan de beurt is |
voorbereiden
|
|
week 3
|
|
voorbereiden
|
Hulp bieden bij mobiliteitsproblemen
Oriëntatie op anatomie en fysiologie Cellen, weefsels en organen Huid en slijmvliezen Begeleiden bij dagbesteding |
week 3 in de les
|
thema begeleiden bij dagbesteding:
Wat zijn jouw taken en verantwoordelijkheden Uitleg opdracht activiteitenmap.docx uitleg deel digibib opdracht: De activiteitenmap vervangt een deel van de digibib opdracht |
week 4
|
|
voorbereiden
|
Hulp bieden bij de opname van voeding en vocht
Spijsverteringsstelsel Thema 2 (zorg voor de maaltijd) Thema 3 (zorg voor de maaltijd) |
In de les
|
Thema kennis doelgroepen:
Minipresentatie (volgens afspraak), verdieping doelgroepen door docent. Thema ondersteunen bij persoonlijke verzorging en wonen en huishouden: Zorgen voor de maaltijd en gezonde voeding Ondervoeding bij ouderen, hulp bieden bij opnamen voeding en vocht Thema anatomie /pathologie: Spijsverteringsstelsel |
week 5
|
|
voorbereiden
|
Zenuwstelsel
Bewegingsstelsel |
in de les
|
Thema kennis doelgroepen:
Minipresentatie (volgens afspraak) Verdieping doelgroepen door docent Thema anatomie/ pathologie: Zenuwstelsel en bewegingsstelsel
Thema ondersteunen bij persoonlijke verzorging en wonen / huishouden: Oefenen met de tillift. Je maakt kennis met het werken met een tillift. Iedere tillift werkt anders. In de praktijk dien je je bekwaamheid te halen voor de desbetreffende tillift. |
week 6
|
|
voorbereiden
|
Hulp bieden bij de uitscheiding
Urinewegstelsel Begeleiden in de zorg Begeleiden van groepen |
In de les
|
Thema begeleiden in de zorg:
Je gaat samen casussen uit jouw praktijk bespreken met behulp van een intervisie methode Thema kennis doelgroepen: Minipresentatie (volgens afspraak) verdieping doelgroepen door docent Thema ondersteunen bij persoonlijke verzorging en wonen en huishouden: hulp bieden bij uitscheiding Thema anatomie / pathologie: Urinewegstelsel |
week 7
|
|
voorbereiden
|
Vitale functies en slaap-waakritme
Eerste hulp verlenen Bloed en bloedsomloopstelsel Ademhalingsstelsel |
in de les
|
Thema: persoonlijke verzorging
Vitale functies en slaap waak ritme Thema anatomie en pathologie: Bloed en bloedsomloopstelsel, ademhalingsstelsel Thema begeleiden in bijzondere situaties: Eerste hulp verlenen: oefenen van praktische vaardigheden. Observeren en signaleren, wat te doen bij calamiteiten. Je gaat samen casussen bespreken met behulp van een intervisie methode: De docent geeft aan de hand van de casus achtergrond informatie over begeleidingsmethodieken. Theorie les over signaleren en observeren Minipresentatie (volgens afspraak) Verdieping kennis doelgroepen door docent |
week 8
|
|
voorbereiden
|
Lees het examen door en verzamel je vragen
Afweersysteem Zintuigstelsel De laatste levensfase |
in de les
|
Algemeen: uitleg examen
Afweersysteem en zintuigstelsel. De laatste levensfase Thema begeleiden bij dagbesteding: Aan de hand van de opdracht die bij dit thema hoort wordt de les ingevuld. Het doel is elkaar inspireren. Kennis maken met belevingsgerichte zorg en de vedermethode aanleren en onderhouden van vaardigheden
|
week 9
|
|
voorbereiden
|
Hormoonstelsel
Voortplantingsstel Palliatieve terminale zorg |
in de les
|
Algemeen: voorbereiding examen
Thema anatomie/ pathologie: Hormoonstelsel en voortplantingsstelsel palliatieve terminale zorg Herhaling en verdieping van alle thema's op vraag van de student |
week 10
|
|
voorbereiden
|
|
in de les
|
Thema begeleiden in de zorg:
in afstemming met de groep (afhankelijk van met welke doelgroep wordt gewerkt wordt een begeleidingsmethodiek besproken) en verdieping doelgroepen kennis. Het doel is dat je de behoeften van de verschillende clientgroepen leert kennen en dat je daar je werkwijze en aanpak op afstemt. thema ondersteunen bij persoonlijke verzorging en wonen en huishouden: Hoe stimuleer je eigen regie? Ondersteunen bij het behouden van vaardigheden |
week 11
|
|
in de les
|
Deze week is gereserveerd voor ondersteuning bij het voorbereiden van je examen
|
Stappen naar het examen
1.
|
Doe de theorie opdrachten van die bij de thema's staan (zie thema's) en volg de lessen behorend bij deze module. Uitvoeren van opdrachten minipresentatie doelgroepen en activiteitenmap
In de lessen oefen je met het vertalen van de theorie naar echte beroepspraktijksituaties. Dus een actieve deelname wordt verwacht.
|
2.
|
De vaardigheden van deze module oefen je in de praktijk onder begeleiding van jouw werkbegeleider
Welke vaardigheden dat zijn zie je in de onderdelen verkennen en oriënteren van de digibib opdracht. |
3.
|
Doe de digibib opdracht 04 voert zorg en begeleidingsactiviteiten uit
Dit zijn de onderdelen die je moet doen: V1,2,3,4,5,6 O1,2,3,5,6 T1 V5 en 6, en O 5 en 6 kan worden afgetekend op grond van de opdracht activiteitenmap |
4
|
Alles gedaan? Dan kun je een GO voor het examen aanvragen door dit formulier in te laten vullen:
Examineringsovereenkomst 2020-2021 certificaat C0053.docx |
5
|
link naar examen pagina
voorbeeld examen: 04-voert-zorg-begeleidingsactiviteiten-uit-zorgverlener-b1-k1-w4.pdf |