Keuzedeel mensen met niet aangeboren hersenletsel

Wat is het?

Dit keuzedeel geeft verdieping in het begeleiden en ondersteunen van mensen die leven met niet aangeboren hersenletsel.

Je verdiept je in  de cliënt zijn mogelijkheden, wensen en behoeften en sluit aan bij de behoefte in je begeleiding. Bij dit keuzedeel staat omgaan met verliesverwerking en leren omgaan met de beperkingen centraal. Je sluit aan bij wat de cliënt nodig heeft, het disharmonisch profiel van de cliënt en ondersteund in het (ontremd) gedrag.

Naast de geplande lessen is de docent volgens afspraak beschikbaar voor online coaching. Dit wordt in de eerste les uitgelegd. 

Deze werkprocessen horen bij het keuzedeel:

D1-K1-W1: Inventariseren van de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de NAH-cliënt

D1-K1-W2: Begeleiden van de NAH-cliënt en naastbetrokkenen bij de verliesverwerking

D1-K1-W3: Omgaan met het disharmonische profiel van de NAH-cliënt

D1-K1-W4: Omgaan met ontremd gedrag van de NAH-cliënt


Klik hier voor de volledige beschrijving van het keuzedeel: 

Mensen met niet-aangeboren hersenletsel.pdf

Voorkennis

Dit keuzedeel is een verdieping op de kennis die je hebt opgedaan bij de modules zelfzorg en activiteiten en werken met het plan.

Theorie en bronnen

Vilans 

kennisplein 

Erik Scherder over het brein 

ervaringsverhalen NAH

stichting hersenstichting

nah.nl

lesbrief NAH

https://www.hersenz.nl/behandeling-hersenz/behandelprogramma

Om te gebruiken in de les of als verdieping: 

E learning NAH


(voor docenten:) Uit werken aan Kwaliteit van bestaan.

Begeleidingsmethode NAH ‘Hooi op je vork’ Bron: Boek ‘Werken aan Kwaliteit van Bestaan’. Pieter Verdoorn en Audry van Vulpen. Uitgeverij Boom Nelissen, Amsterdam ISBN 978 90 244 00980       NUR 848

Begeleidingsmethode ‘Oplossingsgericht werken’ Bron: Boek ‘Werken aan Kwaliteit van Bestaan’. Pieter Verdoorn en Audry van Vulpen. Uitgeverij Boom Nelissen, Amsterdam ISBN 978 90 244 00980       NUR 848



Thema 1

Doelen bij het thema 1: Wat is NAH en wat zijn de gevolgen?

  • Je hebt uitgebreide kennis van de werking van het brein
  • Je kunt uitleggen wat niet-aangeboren hersenletsel is
  • Je weet wat de oorzaken van niet-aangeboren hersenletsel kunnen zijn
  • Je weet wat de gevolgen kunnen zijn per hersengebied
  • Je weet wat de psychische, fysieke en sociale gevolgen kunnen zijn van niet-aangeboren hersenletsel op de cliënt en zijn omgeving
  • Je weet welke wetgeving relevant is
  • Je past verschillende ondersteuningsmethodieken toe



Doen bij dit thema:

  • Uitleg opbouw keuzedeel: 3 thema’s met bijbehorende opdrachten uitwerken voor 1 cliënt
  • Wanneer krijg je een GO? Uitleg van het examen. Het examen wordt voorbereid voor een andere cliënt dan die voor de thema-opdrachten is gebruikt
  • Verdiepende kennis over NAH
  • Verdiepende kennis over verschillende begeleidingsmethodieken, zoals: Hooi op je vork, oplossingsgericht coachen, krachtgericht coachen en NLP
  • Afspraken maken over de eerste themaopdracht
  •  Afspraken maken voor individuele begeleiding (online coaching


Opdracht bij thema 1: Wat is NAH? Wat zijn de gevolgen van hersenletsel?

Je gaat (samen met de cliënt en/of zijn netwerk) een portret maken van iemand die leeft met NAH.

Stap 1:

In dit portret beschrijf je het leven van je cliënt van voor het hersenletsel en hoe zijn/haar leven er nu uitziet. Wat zijn daarbij de overeenkomsten en verschillen?

Je beschrijft de wensen, mogelijkheden en behoeftes van de cliënt en zet hierbij de cliënt in zijn/haar kracht. Ga na of de leefstijl en het gedrag zijn veranderd na het hersenletsel en hoe dit het netwerk heeft veranderd.

Beschrijf op welke wijze jij jouw cliënt hebt ondersteunt in met zijn wensen en/of behoeftes. Welke ondersteuningsmethodiek heb je gebruikt voor jouw cliënt?

Beschrijf op welke wijze je aan deze informatie bent gekomen.

Stap 2:

Bespreek je met collega’s de uitwerking van dit portret en waar mogelijk ook met de cliënt zelf en/of zijn/haar netwerk.

Vraag aan je collega’s of je portret volledig is. Bespreek ook met hun of zij dezelfde behoeftes, wensen en mogelijkheden zien bij deze cliënt als die jij ziet. Vergelijk jouw handelen met die van je collega’s. Verwerk hun feedback in je verslag.

Stap 3: 

Stel haalbare en realistische doelen op voor deze cliënt zodat hij/zij wordt voorzien in haar wensen en behoeftes.


Onderstaande feedback/feedforward lijst geeft aan wat er van je verwacht wordt: 

Hier kan je nog aan werken

Dit kan je al goed

Beschrijf het leven van je client van voor het hersenletsel en van zijn/haar leven na het hersenletsel. Beschrijf de overeenkomsten en verschillen.


Je beschrijft de wensen, behoeftes en mogelijkheden van de client. Je zet hierbij de client in zijn/haar kracht.


Je beschrijft hoe het hersenletsel de leefstijl van je client heeft veranderd. Ga na of het hersenletsel ook het netwerk heeft veranderd


Is het portret besproken met collega’s, client en/of het netwerk van de client De feedback op het portret is aantoonbaar verwerkt in het portret


Op welke wijze heb jij je client ondersteunt? En vergelijk jouw wijze van begeleiden met die van je collega’s


Stelt haalbare en realistische doelen op voor deze client zodat aan zijn/haar wensen en behoeftes wordt voldaan


opdracht en feedback lijst uitprinten? Dat kan met dit document Opdracht bij thema 1.docx

Thema 2

Doelen bij thema 2: Verliesverwerking bij mensen met niet-aangeboren hersenletsel

  • Je hebt uitgebreide kennis over rouwverwerking en het ‘levend verlies’, de knip in de levenslijn
  • Je ondersteunt de cliënt met niet-aangeboren hersenletsel bij het accepteren van het verlies
  • Je geeft de cliënt en zijn netwerk passende voorlichting over het ‘levend verlies’
  • Je begeleidt de cliënt bij het maken van nieuwe passende keuzes
  • Je informeert betrokkenen over de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt met NAH
  • Je stimuleert en motiveert de cliënt en /of zijn netwerk om het contact met zijn omgeving te onderhouden in relatie tot rouwverwerking

Doen bij dit thema:

  • Verdiepende kennis over rouwverwerking
  • Verdieping over veranderingen in het leven van iemand die NAH heeft
  • Begeleidingsmethodieken en visie op ondersteuning
  • Door middel van casuïstiek de ondersteuning aan de NAH-cliënt en omgeving over het omgaan met verliezen bespreken
  • Uitleg tweede themaopdracht
  • In groepjes de O2-opdracht uit digibib voorbereiden


Opdracht bij thema 2: Verliesverwerking bij NAH

Je gaat de cliënt ondersteunen in de rouwverwerking

Stap 1: (tijdens de les)

In groepjes met elkaar het netwerk bespreken van de cliënt uit themaopdracht 1.

Vragen die jullie kunnen beantwoorden:

  • Wanneer geef je voorlichting?
  • Wat is het geschikte moment?
  • Wat heeft jouw cliënt nodig aan voorlichting? En waarover? Denk aan het dagelijks leven, relaties, werk, scholing, vrije tijd, verlies en/of rouwverwerking …..
  • Welke tips en adviezen geef je jouw cliënt en zij  netwerk met betrekking tot rouwverwerking?

Stap 2: (afhankelijk van het programma kan deze stap tijdens de les of ter voorbereiding op de les)

Maak een voorlichting over een onderwerp wat naar voren kwam in stap 1. Zorg ervoor dat je zelf expert op het gekozen onderwerp. Kies een vorm (folder, themakaart of ….) die past bij het doel van de voorlichting, de client en bij jou als professional.

Stap 3:

Je gaat de voorlichting en/of advies geven aan jouw NAH-cliënt, naasten en/of collega’s.

Stap 4:

Maak een reflectieverslag van deze opdracht met behulp van de GIBBS-methode. Verwerk hierbij de feedback van de cliënt en/of het netwerk.


Onderstaande feedback/feedforward lijst geeft aan wat er van je verwacht wordt: 

Hier kan je nog aan werken

Dit kan je al goed

Het onderwerp waarover voorlichting wordt gegeven sluit aan bij wat de client nodig heeft


Er is op passende wijze gebruik gemaakt van ondersteuningsmethodes die aansluiten bij de client en/of het netwerk


De voorlichting sluit aan op het taalniveau van de client
  •  


Het reflectieverslag is volgens de GIBBS-methode uitgewerkt en de feedback van de client en/of het netwerk is hierin verwerkt


Opdracht en feedback lijst uitprinten? Dat kan met dit document opdracht-bij-thema-2-1.docx

Thema 3

Doelen bij thema 3: het disharmonisch profiel en ontremd gedrag

  • Je beschrijft het gedrag behorend bij een disharmonisch profiel en je kan hierbij aangeven welke ondersteuning iemand daarbij nodig heeft
  • Je signaleert ontremd gedrag en je kan dit plaatsen in het kader van het hersenletsel en vanuit visie begeleiden bij het bewaken van grenzen.
  • Je maakt een koppeling vanuit een praktijksituaties (casus / portret) naar de theorie die van belang is voor het begeleiden van de mensen die leven met NAH
  • Je signaleert wanneer de client over zijn eigen grenzen heen gaat en je kan hier actief op inspelen
  • Je maakt onderscheid tussen de persoon met NAH en zijn gedrag
  • Je herkent risicovolle of moeilijke situaties
  • Je informeert betrokkenen hoe om te gaan met het ontremde gedrag
  • Je zoekt samen met de client naar mogelijke oplossingen

Doen dit thema

  • Verdiepende kennis over disharmonisch profiel en ontremd gedrag
  • Reflecteren op eigen waarden en normen (V6 uit digibib)
  • Verdiepende kennis over relevante wetgeving (O6 uit digibib)
  • Verdiepenede kennis over verschillende signaleringsplannen (WRAP, stop-lichtmethode….)


Opdracht bij thema 3: het disharmonisch profiel en ontremd gedrag

Je gaat (samen met de cliënt en/of zijn netwerk) een signaleringsplan maken

Tip: je kan hiervoor dezelfde cliënt nemen als bij thema 1.

Stap 1:

Ga op zoek binnen de organisatie naar de afspraken die er zijn gemaakt voor deze cliënt met betrekking tot zijn/haar ontremd gedrag.

Kies samen met je begeleider een NAH-cliënt waar je samen met de cliënt en/of het netwerk een signaleringsplan voor gaat opstellen.

Stap 2

Verzamel signalen die de cliënt laat zien door in gesprek te gaan met de cliënt, observaties te doen, gesprekken met collega’s, gesprekken met de naasten van de client, dossier lezen, enz.

Stap 3

Maak een signaleringsplan (eventueel samen met de NAH-cliënt) waarbij je relevante theorie verwerkt

Stap 4

Bespreek dit signaleringsplan met de cliënt, collega’s en/of naastbetrokkenen.

Geef zo nodig informatie over ontremd gedrag bij de NAH-cliënt en hoe hiermee om te gaan


Onderstaande feedback/feedforward lijst geeft aan wat er van je verwacht wordt: 

Hier kan je nog aan werken

Dit kan je al goed

Afspraken die gemaakt zijn met betrekking tot het ontremde gedrag van de client zijn beschreven


Het is duidelijk op welke wijze relevante informatie is verzameld


Het signaleringsplan is helder en duidelijk opgesteld


Er zijn oplossingen beschreven die passend zijn bij de client


Opdracht en feedback lijst uitprinten? Dat kan met dit document Opdracht bij thema 3.docx


Voorwaarden GO voor examen

Tijdens de lessen verdiep je je kennis over leven met niet aangeboren hersenletsel. Om een GO voor het examen te krijgen verwerk je je opgedane kennis met behulp van de 3 themaopdrachten. Als deze 3 opdrachten voldoen aan de beschreven criteria dan krijg je een GO voor je examen van de docent. Het is een examen dat ook in de praktijk plaats vind, dus je werkbegeleider of praktijkopleider tekent ook voor de GO.

Alle opdrachten nog eens op een rij:

Opdracht bij thema 1.docx

opdracht-bij-thema-2-1.docx

Opdracht bij thema 3.docx

Inleveren van de opdrachten: 


Examen

Het examenplan, het examen en de procedure kun je inzien via onderstaande link:

pagina examinering 


Je komt op de startpagina  over examinering. 
Hier staat belangrijke algemene informatie over examineren.  Daar staat alles over de procedure en daar staat het GO formulier dat moet worden ingevuld om het examen te ontvangen. Lees dit goed door 

De examens van de keuzedelen vind je bij bronnen --> tabblad keuzedelen examens en examenplannen. 


De docent legt tijdens de eerste bijeenkomst uit wat het examen inhoudt.


Tijdens de derde bijeenkomst kun je je vragen stellen over de inhoud van het examen.

Als je een Go hebt dan kun je het examen aanvragen via het examenbureau. Deze procedure staat ook op bovenstaande pagina


Let op! vanaf cohort 2020 tellen keuzedelen mee voor de zak - slaag beslissing.



Je kunt dit keuzedeel alleen afsluiten met het examen als je de mogelijkheid hebt om in de praktijk iemand te begeleiden die voldoet aan onderstaande:

Biedt op deskundige wijze ondersteuning aan een NAH-zorgvrager. Bij deze zorgvrager is sprake van een disharmonisch profiel en ontremd gedrag. De zorgvrager en/of naastbetrokkene heeft begeleiding nodig vanwege het verlies van mogelijkheden.

Ter voorbereiding op het examen werk je in de praktijk als ondersteuner/ begeleider van iemand met NAH. Tijdens het examengesprek wordt  je hierover bevraagd.

inleveren keuzedeel

In het ontwikkelplan  staat een inlevermap keuzedelen. Hier lever je volgens afspraak j en je go opdrachten in. 


Teachers only

docentenmateriaal 

Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl