Keuzedeel Wijkgericht werken

Wat is het?

Het keuzedeel Wijkgericht werken heeft als doel om zorg en dienstverlening in samenhang in de wijk te organiseren. Op het gebied van wonen, welzijn en zorg moet er daarom worden samengewerkt.

Het Da Vinci College heeft in afstemming met het werkveld het accent van dit keuzedeel gelegd op:

Hoe kun je in samenhang met andere professionals, vrijwilligers en mantelzorgers de cliënt ondersteunen bij het deelnemen aan de maatschappij (binnen de mogelijkheden van de cliënt)

Er zijn 3 thema’s:

Thema 1: De vraag van de cliënt verhelderd  

Je luistert naar de vraag achter de vraag. Je stelt de juiste vragen op de juiste toon. Je werkt vanuit visie op (herstel) van eigen regie en motiveert de cliënt tot actie met behulp van motiverende gesprekstechnieken.

Thema 2: De wijk in kaart

Je onderzoekt aan de hand van de behoefte van een cliënt(groep) welke ondersteuning er in de wijk (gemeente) kan worden geboden. Wat is er? Met wie werk je samen of kun je samen werken? Je versterkt het netwerk van de cliënt

Thema 3: Werken aan professioneel wijkgericht ondersteunen 

Je bent goed op de hoogte van je taken en verantwoordelijkheden in je rol. Je hebt de juiste actuele kennis en bent in staat om met dilemma’s professioneel om te gaan.

Je krijgt 3 keer een dagdeel les, daarnaast is de docent volgens afspraak beschikbaar voor online coaching. Dit wordt in de eerste les uitgelegd. 

Deze werkprocessen horen bij het keuzedeel:

D1- K1: Werken in de wijk
  • Kan werken met groepen bewoners in de wijk, zoals kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen
  • Kan (buurt)activiteiten en evenementen organiseren met bewoners in de wijk
  • Kan samenwerken met bewoners in de wijk aan zaken als leefbaarheid, veiligheid en het versterken van cohesie
  • Kan systemisch werken in het gezin en in de wijk
  • Kan signalen in de wijk rondom verwaarlozing, misbruik, mishandeling van kinderen, ouderen of partners herkennen en hier
    volgens de richtlijnen op reageren
  • Kan vrijwilligers coachen in het bieden van ondersteuning aan de cliënt


Klik hier voor de volledige beschrijving van het keuzedeel: 

Kwalificatiedossier Wijkgericht werken.pdf

Theorie en bronnen.

M

O

V

I

S

I

E

Mantelscan

Zorg voor beter

NJI

VNG

Om te gebruiken in de les of als verdieping: 

Kennisplein 

Vilans 

Canon sociaal werk Nederland 

Dit keuzedeel heeft geen boeken

Les 1 - De vraag van de cliënt verhelderd.


Doelen van les 1/ Thema 1: De vraag van de cliënt verhelderd  

  • Kan de vraag en behoefte van de cliënt duiden om daar in het kader van wijkgericht werken op aan te sluiten
  • Kan vakjargon weglaten in een gesprek met een cliënt of zorgverleners van andere disciplines
  • Kan schakelen tussen de verschillende cliënten en steunsystemen en past daarbij geschikte gesprekstechnieken toe
  • Kan (keukentafel)gesprekken voeren (waarbij de wensen van de cliënt helder wordt)
  • Kan een (eerste) gesprek met de cliënt voorbereiden (met als doel om participatie te bevorderen, behoefte netwerk vergroten)
  • Kan motiverende gesprekstechnieken toepassen (verdiepend op communicatie)
  • Kan risico’s in kaart brengen en met een oplossing komen
  • Kent de handreiking bemoeizorg
  • Kent de presentiebenadering
  • Zet de cliënt in zijn kracht en stimuleert tot eigen regie (zelfregie)

Doen in deze bijeenkomst

  • Uitleg werkwijze keuzedeel wijkgericht werken, portfolio en examen. Planning keuzedeel bespreken, werken met ITS-pagina keuzedeel.
  • Onderwijsleergesprek en theorie over motiverende gesprekstechnieken
  • Oefen met effectieve stimulerende vragen stellen die de eigen regie bevorderen 
  • Verdieping gesprekstechnieken ten behoeve van een keukentafel gesprek (zie de links)
  • Les over methoden die zelfregie bevorderen (zie de links)
  • Uitleg over het examen

Buiten de les

Een groot deel van de studiebelastingsuren vindt plaats in de beroepspraktijk en tijdens de zelfstudie uren. In dit onderdeel “buiten de les” doe je de opdrachten die je daar doet en verwerk je in je portfolio. De opdrachten staan hieronder bij het portfolio. Dit is tevens de aftekenlijst voor je opdrachten. Er staan aangegeven wie het beoordeeld. De docent tekent uiteindelijk voor de “go “ van je portfolio (waarmee je toestemming hebt om aan het examen te beginnen).

Portfolio Thema 1

Portfolio Thema 1 Wijkgericht werken.docx


Les 2 - De wijk in kaart.


Doelen van les 2/ Thema 2: De wijk in kaart 

  • Kan de vraag en behoefte van de cliënt duiden om daar in het kader van wijkgericht werken op aan te sluiten
  • Kan het maatschappelijke steunsysteem van de cliënt in kaart brengen, activeren en daar aanvullend op werken
  • Kan kijken wat het aanbod in de omgeving van de cliënt en daar gebruik van maken
  • Kan sociale verbindingen leggen in de wijk
  • Kent de vrijwilligersorganisaties in de wijk (gemeente) en weet hoe vrijwilligers ingezet kunnen worden.
  •  Onderzoekt (vernieuwende) initiatieven die participatie in de samenleving stimuleren 

Doen in deze bijeenkomst

Buiten de les

Een groot deel van de studiebelastingsuren vindt plaats in de beroepspraktijk en tijdens de zelfstudie uren. In dit onderdeel “buiten de les” doe je de opdrachten die je daar doet en verwerk je in je portfolio. De opdrachten staan hieronder bij het portfolio. Dit is tevens de aftekenlijst voor je opdrachten. Er staan aangegeven wie het beoordeeld. De docent tekent uiteindelijk voor de “go “ van je portfolio (waarmee je toestemming hebt om aan het examen te beginnen).

Portfolio Thema 2

Portfolio Thema 2 Wijkgericht werken.docx


Les 3 - Werken aan professioneel wijkgericht ondersteunen


Doelen van les 3/ Thema 3: Werken aan professioneel wijkgericht ondersteunen 

  • Kan intervisie methoden gebruiken om (probleem) situaties met betrekking tot het werk te bespreken
  • Kan omgaan met ethische dilemma’s binnen wijkgericht werken
  • Je kent de problematieken die voorkomen in een wijk
  • Je kent de veiligheidsregels met betrekking tot een bezoek aan een cliënt en past deze toe
  • Je schat risico’s juist in en onderneemt indien nodig actie
  • Je kunt werken met verschillende (cliënt) groepen in en uit de wijk
  •  Heeft brede kennis van sociale media om in te zetten als mogelijke alternatieve zorgvormen

Doen in deze bijeenkomst: 

  • Introductie thema/ uitleg opdrachten portfolio
  • Afspraken maken beoordeling portfolio/ Go examen
  • Afspraken maken/ toelichting examinering in de beroepspraktijk
  • Onderwijsleergesprek over professioneel en ondernemend (in de wijk) zijn. (Zie links wmo competenties en andere sites)
  • Intervisie aan de hand van praktijksituaties (dilemma’s) (waar mogelijk met andere opleidingen SW/ MZ en VP werken allemaal in en met de wijk)
  • Presentatie (vernieuwende) initiatieven die de participatie bevorderen
  • Bespreken ethische dilemma’s aan de hand van praktijksituaties of krantennieuws/ of uit het afgenomen interview

Buiten de les

Een groot deel van de studiebelastingsuren vindt plaats in de beroepspraktijk en tijdens de zelfstudie uren. In dit onderdeel “buiten de les” doe je de opdrachten die je daar doet en verwerk je in je portfolio. De opdrachten staan hieronder bij het portfolio. Dit is tevens de aftekenlijst voor je opdrachten. Er staan aangegeven wie het beoordeeld. De docent tekent uiteindelijk voor de “go “ van je portfolio (waarmee je toestemming hebt om aan het examen te beginnen).

Portfolio Thema 3

Portfolio Thema 3 Wijkgericht werken.docx


Voorwaarden GO voor examen

Tijdens de lessen verdiep je je kennis over wijkgericht werken. Om een GO voor het examen te krijgen verwerk je je opgedane kennis in een portfolio. Zie portfolio thema 1 t/m 3. Ter afsluiting van het keuzedeel lever je je portfolio in met de 6 gemaakte opdrachten. Daar zijn 3 opdrachten door je BPV beoordeeld en 3 door je vakdocent. Zie aftekenlijsten. Inlevermap portfolio thema 1 t/m 3.

Voldoet dit aan de hieronder gestelde eisen dan krijg je een "GO" om het examen te mogen doen.

 

Je krijgt een Voldaan / GO als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
  1.  Oefen gesprekstechnieken in de praktijk: Het doel van de gesprekken is helder krijgen wat de VRAAG van de cliënt is en dat het gesprek de theorie motiverende gesprekstechnieken als uitgangspunt heeft. Oefen zo vaak als je nodig hebt maar verwerk minimaal 1 gesprek in je portfolio. Maak een (video) verslag van het gesprek. Vraag feedback aan de cliënt en een collega. Reflecteer aan de hand van de theorie wat je sterke punten zijn en je verbeterpunten.
  2. Bespreek 1 van de casussen uit https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2018-04/01-hoe-verhelder-ik-vragen-en-behoeften.pdf  of kies een casus uit je beroepspraktijk. Doe dit met collega’s uit je werk of met een groepje klasgenoten. Verwerk het in je portfolio: Wat heb je geleerd, hoe koppel je theorie en praktijk aan elkaar?
  3. Onderzoek een (vernieuwend) initiatief die participatie in de samenleving stimuleert (presenteren bij thema 3). Ga op onderzoek uit (in je stad of wijk, op het internet) en maak een korte (digitale) presentatie over een vernieuwend initiatief waardoor jouw doelgroep wordt gestimuleerd om mee te doen in de samenleving. Benoem waarom jij dit juist een waardevol initiatief vindt en presenteer dit in de groep.
  4. Onderzoekt voor een cliënt (groep) wat het aanbod in de wijk is en brengt dit in kaart (met de cliënt). Breng in kaart wat er allemaal aan mogelijkheden zijn in de omgeving van jouw clientgroep. Wat voor maatschappelijke instanties en (particuliere) initiatieven zijn er waar jouw doelgroep aan kan mee doen of ondersteuning van kan krijgen. Maak het overzicht zo dat jouw collega’s er ook gebruik van kunnen maken.
  5. Intervisie aan de hand van een casus uit de beroepspraktijk passen bij de thema’s van wijkgericht werken. Verwerk het geleerde van de intervisie in je portfolio. De docent maakt afhankelijk van de grootte van de groep een planning voor intervisie. Indien mogelijk brengt iedereen een casus in.
  6. Interview een werker in een wijkteam. Bereid dit gesprek goed voor door zelf je eigen leervragen als uitgangspunt te nemen. Koppel het terug aan de groep of aan je team. (In afstemming met docent). Verwerk wat het werken in een wijkteam van je vraagt als professional. Verwerk dit in een verslag waarin je ook aangeeft wat jouw competenties zijn als “spin in het web” van professionals.


Examen

link naar examen keuzedeel 

Als je een GO hebt gekregen dan kun je het examen gaan aanvragen bij het examenbureau. Via bovenstaande link kun je het examen alvast inzien.

Het is een praktijkexamen waarin je een begeleidingsgesprek voert met een cliënt uit de wijk. Je biedt tijdens dit gesprek op deskundige wijze ondersteuning aan een cliënt. Je vat de door de cliënt ingebrachte problematiek helder samen. Je maakt daarin gebruik van je brede kennis van problematieken die veel voorkomen in de wijk (zoals verslaving, (psych-)somatische problematiek, verstandelijke beperkingen, onveiligheid, opvoedingsproblemen, schuldenproblematiek, werkloosheid, armoede en eenzaamheid. Je voert creatieve oplossingen aan, in samenhang met het formele en informele netwerk in de wijk.

Naar boven
/var/www/bib-vig-mz-3-davinci.learningmatters.nl